In mijn consultancy praktijk kom ik bij veel verschilende organisaties de 5 fouten bij het toepassen van KPI’s tegen. Mijn rol is veelal om een management of perfomance dashboard te ontwikkelen: van scratch tot aan de implementatie bij de gebruikersgroep. Absoluut een mooi vak: het zorgdragen dat een organisatie (veel) beter inzicht krijgt in belangrijke stuur indicatoren, KPI’s, key performance indicators. Hoe gaaf is dat niet? Hieronder staan 5 redenen waarom we direct moeten stoppen met KPI’s !
Originele idee van KPI en Balanced Scorecard
Het originele idee van KPI’s komt van Ronald Daniel en Jack Rockart van McKinsey & Company uit het jaar 1961. Een KPI bestaat uit 3 onderdelen: het moet Key zijn, het moet Performance meten en het moet in een indicator te vangen zijn. Later is hier het concept SMART aan toegevoegd. KPI’s moeten Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdsgebonden zijn. Verder hebben Kaplan ea het Balanced Scorecard concept geïntroduceerd waarmee KPI’s in hun relatie worden gezet in een strategy map. Helaas voor deze voorvaderen maken wij er een potje van. We slagen erin om de originele concepten volledig te negeren. De 5 fouten in het toepassen van KPI’s.
KPI’s zoals ik ze geregeld tegenkom zijn:
- KPI’s niet gerelateerd zijn aan elkaar. Er worden geen verbanden gelegd tussen de indicatoren. Hoe beïnvloed klant tevredenheid de omzet? Wat is de relatie tussen je NPS en je medewerkerstevredenheid?
- Het aantal KPI’s is erg veel: wie kan er nu sturen op meer dan 100 KPI’s ?
- Het topmanagement het dashboard nauwelijks of niet gebruikt. Wellicht weten zij dat sturen op KPI’s een organisatie niet beter stuurbaar maakt?
- KPI’s inzicht bieden in de afgelopen periode maar niets voorspellends, laat staan actiegerichtheid in zich hebben.
- KPI’s hebben vaak geen doelstelling of target en een verantwoordelijke aan zich gekoppeld
Door bovenstaande Herken je dit?
Mijn advies
Ga terug naar de bronnen, zoek als management de echte KPI’s. Het zijn er niet zoveel. En zoals vaker, het zoekpad samen, als management team of directie is wellicht nóg belangrijker dan het resultaat. Zoek naar de 5 fouten in het toepassen van KPI’s.
Binnenkort hebben we een micro-learning gereed voor het ontwikkelen van een Dashboard met Samenhangende KPI’s.
Recente reacties